Fedt cykling for kærlighed til en fisk

For saltvandsfluefiskere er ikke alle målfisk ens. Betydningen måles blandt andet i styrke, fangstvanskeligheder og placering. Den gigantiske trevallys (caranks ignoblis), eller GTs, af langt nordlig Natal kryds alle boksene og derefter nogle. At bringe en god størrelse Maputaland GT til hånden, uden at skulle stemple dit pas, er hellige gral ting, hvis fortællinger hviskes i dæmpede toner og er knyttet til navne som den afdøde, store Paul, Arno van der Nest og Ben Pretorius. 100 Club er en meget Officiel, uofficiel liste over alle dem, der har fanget GTs i reguleringsstørrelse på en fluestang i Sydafrika. Det var der, jeg ville have mit navn.

Jeg ville også have en episk kampfortælling at fortælle for Mission Fly-magasinet, der havde anstiftet dette, er, mission. Men som en Geet virgin (‘Geet’ er det almindelige udtryk for en GT og hvad du bruger i selskab med fluefiskere, der kender), ville jeg være godt tilfreds med at fange og frigive et eksemplar af enhver størrelse på denne rejse. Men først, vi var nødt til at komme til dem. Af fatbike…

Det var den mellemliggende tid om morgenen omkring Kosi Bay, når du ikke er sikker på, om du skal slukke for forlygten og gamble, at dine øjne vil tilpasse sig det omgivende lys til navigation. Den legendariske fly-fisher, Andy Coetsee, var ved at forsvinde ind i forgængeren. Andys fire tommer brede fatbike-spor var intermitterende slidbaneklar og svag, da den skubbe tidevand sendte slikker af det varme Indiske Ocean op ad den skrånende strand.

Hans spor løb lige og viste, hvor effektivt han fik mest muligt ud af den vanskelige side-camber gradient. Ingen rulleskøjter til det gamle salt.

På den anden side gik mit spor denne vej, og det, da jeg forsøgte at spore de hårde sandstykker, hvor tungerne ved kystbreak var trukket tilbage. Pedal. Pedal. Drej op ad skråningen. Frihjul på den lille nedstigning. Sug luft. Gentage.

Jeg er noget af en bortfaldet cyklist (to Cape Epics, et par hurtige Dobbelt århundreder og en håndfuld ‘Arguses’ uanset), og i cykelture var min ineffektivitet ligefrem pinligt. Men der var ingen omkring at dømme og komme til at cykle på en øde strand ved daggry, på vej til et fiskested, burde have været en spændende oplevelse.

Nogle lungebustende minutter senere afrundede jeg bugten til, hvor Andy allerede riggede en aldrende 12-vægt Loomis fluestang. Det eneste, der er fedt ved Andy, er hans cykel. Der er ikke en ounce af svinefedt på 60-plus-årige 1,9-meter ramme. År siden – sammen med sin gode kammerat Tommo-han berømt ‘fiskede sig selv single’ (fluefiskeri selv Single er et must-read, amason).

Han rider ofte og langt, hvilket fører backcountry mountainbike ture på den vilde kyst og i Lesotho og Mohamed. En gang, bare for sjov, red han og hans tvillingebror deres fatbikes 500 kilometer fra Pomene til Bilene. På denne særlige dag havde vores fatties dog ført os fra vores meget behagelige logi i Gugules til Old Rocktail Bay, et sted, der på mere moderne kort er markeret de våd ‘s Baai (for at skelne det fra’ ny ‘ Rocktail Bay). Vi brugte cyklerne til at få adgang til fiskepladser, som ellers ville kræve en lang fod-slog gennem sandet. Dengang ville den gamle rock-n-surf manne have kørt der i deres krydsere.

Bare en grad eller tre koldere end havet, luften var berusende med den meget særlige muggen saltlage du støder kun på en tropisk rev ved daggry. ‘I min dødsfil,’ Andy mused, ‘ står der, at min aske bliver spredt lige her, på en forårstid, altid klokken 4.30 om eftermiddagen.’

Med det kastede Andy et slidt kitbælte rundt om taljen, fastgjort på en vasketøjskurv (han afstår fra de kommercielle, specielt oprettede linjebakker til at styre sin fluelinje i surfområdet) og satte af sted med en buebenet gang mod revkanten for at piske sin sydpote (venstrehåndet) kaster ud mod de hellige GT-brutes. Dette var vores tredje session på turen. Den foregående dag havde set os fiske en del timer ved både daggry og skumring uden belønning.

Det var skuldersæson for ignobilis, at være retfærdig, men givet denne mulighed for at cykle og fiske med en legende, jeg var ikke meget generet af den slags detaljer i op til turen. I stedet bandt jeg optimistisk alt for mange fluer, læste alt, hvad jeg kunne, og brugte utallige timer på at fusse over gear og tackle pakkelister og vedtog en ‘f*** the forecast’ mantra. Men to (meget) fiskeløse sessioner kan teste jublen fra den mest vibrerende fiskesjæl.

‘Dette sted kan nemt give dig mombakkies,’ Andy havde sagt den foregående nat i hvad jeg håbede var en omvendt psykologi trick til at bøje entusiasme niveauer. Det var nødvendigt, for efter at vores parti af tre stænger – som van Der valt udgjorde den tredje – havde kastet et helt spektrum af fluer over to lange sessioner, var vi stadig mombakkies (det almindelige afrikanske udtryk for ‘blank’).

‘Det er svært at fiske her,’ Andy commiserated efter vores første dag. ‘I surfområdet kan du fiske i to eller tre dage og ikke få et træk. Hvis du skærer dine tænder i brændingen her, vil du vide, hvor mange bønner der gør fem. Med det ud af vejen, havde han fået filosofisk om tilstanden af vores oceaner. – Hvis vi var her for 15 år siden, ville vi have haft mindst to store træk og sandsynligvis savnet et par. Med de samme betingelser på samme tid af året,’ tilføjede han. ‘Meget har ændret sig i de senere år. Havet er tomt. Nu kan vi ikke se nogen agnfisk, vi kan ikke se nogen stimer af multe. Det er som en ørken.’

Andy ville vide det. Han landede først i maputaland som parabat under borgerkrigen. Han vendte tilbage i 1980 ‘ erne, bevæbnet med en æresgrad i naturbeskyttelse og en bred encyklopædisk viden om lokal flora og fauna. Arbejder i samarbejde med Rhodes Universitets Ichthyology afdeling, hans brief var at forbedre fiskemetoder ved at kombinere vestlige teknikker med lokal viden. Han gjorde også skildpaddeforskning og hjalp endda med at etablere kommercielle cashy plantager. I disse dage, mellem fiskeri og vejledende fatbike – ture, jager denne lidenskabelige gratis dykker monsterfisk til videoproduktioner på forskellige internationale netværk-Senest Smithsonian Channel.

Lige da var jeg nødt til at snappe ud af ærbødigheden af den foregående nats filosofisering og begynde at tackle op. I stedet for den 12-vægt flyvestang (du vil typisk bruge en tre-vægt for ørred og en fem-vægt for gulfisk i Vaal-floden) havde jeg kastet det meste af den foregående dag, jeg valgte en ni-vægt og en mellemlinie, der sidder lige under overfladen og ville være bedre i vinden og kysten.

Jeg vandrede bare mod afleveringen, da vi traskede ind i rammen. Mangel på cykelshorts og chafe cream havde set ham vælge at gå den sidste strandbit. Han bundet på en lille skør Charlie flue (for at efterligne små krebsdyr) og ramte en stenet outcrop lidt ned ad stranden. Inden for få minutter landede han en lille bølge garrick, sikkert frigivet. Mombakkies blev brudt.

Foran lå yderligere to sessioner i nærområdet og derefter Kosi Bay munden længere nordpå. I løbet af de følgende dage fik vi alle til sidst blandt de mindre fisk (‘rotter’), der blev underholdt med bølge garrick såvel som Big-eye og gul-spot kingfish. Men ikke at få en Geet, en lille en selv, gjorde dette til en slags Yeti-mission. Der var masser af tegn, men ingen faktiske observationer eller beviser. Den eneste mulighed ville være en returflyvning. Næste år Marts, Hey Andy?

Gør Det På En Fatbike
En fatbike er en off-road cykel med store dæk (fire til fem tommer), så den kan krydse ellers cykel – uvenligt terræn som sand, sne eller mudder. Detour Trails kører en række skræddersyede fatbike-udflugter på den vilde kyst, op til Mohamed og ind i Lesotho og Israel, men vil skabe ethvert eventyr efter dine ønsker. Og de leverer cyklerne. Skræddersyede fatbiking-og fluefisketure i Maputaland er et af deres mere niche-og specialtilbud, fra R15.000 alt inklusive i seks nætter.

Der er også en tre-nats cykel og kamp på tværs af slagmarkerne, eller en langsom pedal op strandene i Machangulo halvøen, opholder sig i luksus indkvartering mens dykning og fiskeri med erfarne guider, fra R45 ,000 per person. detourtrails.co.za